Afsluttede projekter
Lennart Christoffersen, KL
GeoDanmark tilbyder kurser og webinarer, som medlemmerne har brug for til at løse opgaver i foreningen og spille en aktiv og engageret rolle i foreningens aktiviteter og arbejdsgrupper.
Medlemstilbuddene består bl.a. af kurser i GeoDK, regionale møder om arbejdsprogrammet og webinarer om brug af datafordeler og ajourføring af GeoDanmarks data.
Indsatser
GeoDanmark opfordrer alle medlemmer til at melde deres behov ind til sekretariatet, som løbende tilpasser foreningens medlemstilbud efter de aktuelle behov og foreningens økonomi.
Alle medlemstilbud indeholder en evaluering af form, kvalitet og udbytte, både fra deltageres arrangørernes side.
Der kan opstå behov for yderligere webinarer i løbet af året. Disse webinarer vil blive tilføjet løbende.
Leverancer
I 2023 vil GeoDanmark bl.a. afholde:
- Kursus: GeoDanmark som forening
- Kursus: GeoDK og GeoFA
- Dataanvendelse fra forskellige kilder
- Ajourføringsprocesser i foråret
- Kvalitetssikring i efteråret
- Fagspecifikke kurser efter projekternes behov
Du kan løbende holder dig orienteret om de udbudte webinarer, kurser mv. her: Kurser og workshops
Laura Bjørnholt Larsen
Målet med kommunikationen er, at kommunale GIS og tekniske fag-medarbejdere er klar over de aktiviteter GeoDanmark tilbyder og hvilke opgaver kommunerne har i relation til GeoDanmark samt hvordan opgaverne skal løses.
Kommunikationen henvender sig til alle kommunale GIS- og andre fagmedarbejdere som arbejder med GeoDanmarks data eller på anden måde deltager i GeoDanmark.
Indsatser
Aktiviteten dækker over nyheder og velkomstpakke.
Sekretariatet koordinerer løbende kommunikation af referater og nyheder på hjemmesiden. Ligeledes arbejdes der med at lave små justeringer på hjemmesiden.
En lille arbejdsgruppe udvikler også en velkomstpakke eller forløb, fx i form af korte videoer samt andet relevant materiale eller vejledning.
Leverancer
- GeoDanmark velkomstpakke
- Grundfortællingen om GeoDanmark
- Kommunikation om fremdrift i aktuelle projekter
- Justeringer på hjemmesiden
Mette Hansen, KL
Samarbejdet i GeoDanmark om kortlægning rummer både en forpligtigelse og en lang række fordele. Foreningens medlemmer efterlyser en større viden og forståelse herfor på ledelsesniveau i kommuner og stat.
Sekretariatets arbejde med udvikling af den strategiske kommunikation skal derfor bidrage til at sikre en bredere forståelse, en forankring og de nødvendige ressourcer til kort- og dataarbejdet i både kommuner og stat.
Indsatser
Via et samarbejde med ekstern konsulent vil sekretariatet udvikle et koncept for kommunikation til ledelseslagene, som sekretariatet efterfølgende kan anvende i den fortløbende kommunikation.
Indsatserne kan fx være kommunikation via LinkedIn, GeoDanmarks nyhedsbreve og synlighed på faglige konferencer, erfamøder el.lign.
Leverancer
Det overordnede mål er, at foreningens medlemmer ultimo 2023 oplever, at opgaverne i GeoDanmark bliver højere prioriteret i kommuner og stat.
Det forventes, at bestyrelsen i Q1 vil fastsætte en række målsætninger for den strategiske kommunikation i 2023. Og sekretariatet vil derefter arbejde med at opnå både de målbare og de kvalitative målepunkter.
Fællessekretariatet
Line Hvingel
GeoFA, som nu er en del af GeoDanmarks dataportefølje, skal implementeres i foreningen. GeoFA-gruppen skal derfor arbejde med at synliggøre muligheder og potentialer ift. dataregistrering, vedligehold, udstilling af data på tværs af stat og kommuner.
GeoFA tilgodeser partnernes behov for at arbejde med geografiske data, der har forskellig kvalitet, ajourføringsfrekvens og udbredelse. De næste to år vil derfor blive en modningsproces, hvor GeoDanmarks medlemmer ser på muligheder og gevinster ved fælles data.
Indsatser
Der arbejdes videre med det strategiske perspektiv for GeoFA i GeoDanmark herunder:
- Tydeliggørelse og præcisering af behov og perspektiver for GeoFA ift. fælleskommunale, fælles statslige og fællesoffentlige løsninger
- Udvikling, skalering og drift af GeoFA som en integreret del GeoDanmark
- Den forretningsmæssige værdi i relation til anvendelse, datamodenhed og kvalitet
GeoFA-gruppen arbejder også videre med de operationelle tiltag som:
- Brugerstyringen
- Indsigt/viden om data/datakvalitet
- Bedre og mere differentierede registreringsvejledninger
Derudover skal der etableres en finansieringsmodel for optagelse af nye temaer i GeoFA.
Leverancer
GeoDanmark afholder dialogmøder med både aktive og ikke-aktive brugere af GeoFA for at identificere barrierer og løsninger. Målet er at fjerne barrierer for GeoDanmarks parter, så de kommer i gang med at arbejde med GeoFA.
GeoFA-gruppen undersøger i hvilket omfang kommunerne og staten har data liggende i lokale databaser, som med fordel kan omlægges til GeoFA.
GeoDanmark tilbyder undervisning til både gis- og fagmedarbejdere i GeoFA.
Mette Hansen, KL
Afrapportering: Mere administrativ ajourføring, september 2023
Siden GeoDanmark blev dannet, har det været ambitionen, at GeoDanmark grunddata skulle ajourføres via administrativ ajourføring, så data afspejler den nyeste geografiske udvikling. Bestyrelsen ønsker nu at få afdækket muligheder og konsekvenser ved at øge kommunernes forpligtigelse til administrativ ajourføring af objekterne bygning og vej.
Formålet er at kunne udstille GeoDanmark grunddata med en højere og mere ensartet aktualitet og dermed bidrage til et bedre administrationsgrundlag.
Det vil gavne offentlige myndigheder og andre anvendere, der arbejder med fagsystemer tilknyttet geografi for vej og bygning, borgere og virksomheder.
Indsatser
Arbejdsgruppen ’Administrativ ajourføring og bedre ortofoto’ fortsætter derfor sit arbejde i 2023 mhp. at udarbejde et beslutningsgrundlag til bestyrelsen om mulighederne for at øge kommunernes forpligtigelse til administrativ ajourføring af objekterne bygning og vej.
På baggrund af gennemførte interview i 2022 af udvalgte kommuner samt spørgeskema til alle kommuner beskriver arbejdsgruppen kommunernes nuværende praksis ifm. løbende ajourføring og de muligheder og udfordringer kommunerne ser ift. at skulle etablere mere løbende ajourføring. Det belyses også hvilke ressourcer, der skal anvendes for at kunne opnå den ønskede effekt.
Bestyrelsen får derved et grundlag for at kunne vurdere fordele og udfordringer ved evt. at øge kommunernes forpligtigelse til administrativ ajourføring af objekterne bygning og vej. Bestyrelsen vil drøfte mulige forslag til øget løbende ajourføring med foreningens medlemmer – fx skriftlig høring og/eller dialog med interessenter.
Leverancer
- Oplysninger/dokumentation om kommunernes nuværende ajourføringspraksis ift. bygninger og veje, både ændringsudpegninger og administrativ ajourføring
- Afrapportering af interview med nøglemedarbejdere i udvalgte kommuner for afklaring af gevinster ved øget ajourføring
- Præsentation for kommunerne af fordele/ulemper (gevinster) ved forslag til forpligtende administrativ ajourføring
- Evt. forslag til alternativer, der er kommet frem ifm. arbejdsgruppens arbejde og som kan føre til mere administrativ ajourføring af bygninger og veje
- Reno Aagaard Lindberg, GeoMidt, Systemforum, Silkeborg Kommune
- Sten Frandsen, Administrativ Ajourføringsforum og Produktionsforum, Odense Kommune
- Thorbjørn Vang Søndergaard, Administrativ Ajourføringsforum, Vejle Kommune
- Bjarke Skjødt, Administrativ Ajourføringsforum, SDFI
- Eskil Kjærshøj Nielsen, Produktionsforum, SDFI
- Jørgen Grum, Sekretariatsudvalget, SDFI
Mette Hansen, KL
Formålet med opgave er at udarbejde beslutningsgrundlag til GeoDanmarks bestyrelse, som bl.a. afdækker forskellige modeller for at skabe en øget kvalitativ værdi af ortofoto.
Arbejdsgruppen ’Administrativ ajourføring og bedre ortofoto’ fortsætter derfor sit arbejde i 2023 mhp. at udarbejde et beslutningsgrundlag til bestyrelsen om mulighederne for at tilbyde foreningen bedre ortofoto.
Indsatser
På baggrund af gennemførte interview i 2022 af udvalgte kommuner samt spørgeskema til alle kommuner beskriver arbejdsgruppen kommunernes udfordringer med det eksisterende ortofoto og ønsker til bedre ortofoto.
Det giver et grundlag for at kunne vurdere værdien af hvilke former for forbedringer af ortofotos, arbejdsgruppen skal arbejde med.
Arbejdsgruppen opstiller scenarier, forslag og overvejelser til etablering af bedre ortofoto, som drøftes med bestyrelsen og foreningens medlemmer – fx skriftlig høring eller dialog med interessenter.
Leverancer
- Dokumentation for forskelligheder i kvaliteten af ortofoto
- Afrapportering af interview med nøglemedarbejdere i udvalgte kommuner for afklaring af gevinster ved ’bedre ortofoto’
- Forskellige modeller for indfasning af ’bedre ortofoto’, herunder konsekvenser for kortproduktionen
- Præsentation for kommunerne af fordele/ulemper (gevinster) ved at modtage ’bedre ortofoto’
- Reno Aagaard Lindberg, GeoMidt, Systemforum, Silkeborg Kommune
- Sten Frandsen, Administrativ Ajourføringsforum og Produktionsforum, Odense Kommune
- Thorbjørn Vang Søndergaard, Administrativ Ajourføringsforum, Vejle Kommune
- Bjarke Skjødt, Administrativ Ajourføringsforum, SDFI
- Eskil Kjærshøj Nielsen, Produktionsforum, SDFI
- Jørgen Grum, Sekretariatsudvalget, SDFI
Lennart Christoffersen, KL
Foreningens medlemmer har efterspurgt måder at kunne anvende vejreferencen på. Nu skal det derfor afprøves, hvad der mangler for at man kan skabe direkte anvendelse af vejreferencen vha. omsætningsnøgler fra GeoDanmark til VRD, og videre til et andet system.
I sidste ende peger projektet på at undersøge om koblingen mellem GeoDanmark grunddata og vejfagsystemerne åbner mulighed for at data kan benyttes til ruteberegning.
Indsatser
Sekretariatet undersøger om der er praktiske erfaringer, der kan lede videre til et første skridt i udviklingen af en anvendelse af vejreferencen.
Med udgangspunkt i undersøgelsen fra 2018, skal det undersøges, om de mangler der blev påpeget bl.a. i forhold til ruteberegning, kan tilvejebringes gennem vejreferencen fra vejfagsystemerne.
Leverancer
- Gennemføre en screening af om VRD skaber nye muligheder for at gennemføre ruteberegning ved hjælp af GeoDanmark vejdata
- Afklare hvad der mangler i data ift. specifikationen og ift. muligheden for sammenkobling til data om ensretning, hastighed mv. fra Vejman og Rosy
Lennart Christoffersen, KL
Laura Bjørnholt Larsen, SDFI
Jens Gottlieb, KL
I 2022 igangsatte GeoDanmark et demonstrationsprojekt, hvor udvalgte kommuner implementerer vandløbsreferencen. Demonstrationsprojektet har til formål at afprøve vandløbsreferencekonceptet i den kommunale vandløbsadministration mhp. at skabe forankring hos kommunerne.
Demonstrationsprojektet skal afsluttes og evalueres i 2023. Herefter kan projektgruppen foretage en første vurdering af nødvendige investeringsomkostninger, herunder datavask og koblingsarbejdet.
Indsatser
Projektgruppen vil skitsere og synliggøre en specifik use case og datas vej og arbejdsopgaver i et dataflow samt udføre et konkret eksempel, der kan afdække mulige gevinster.
Projektgruppen vil, som test, afprøve koblinger mellem lokale vandløbsgeometrier og GeoDanmarks vandløbsgeometrier.
Projektgruppen vil vurdere den opnåede værdi ved sammenstillingen med vandløbsfagdata.
Projektgruppen vil afdække mulige barrierer i forbindelse med implementering i kommunerne samt formidle forventede gevinster overfor kommunerne.
Leverancer
- Afslutte og evaluere demonstrationsprojektet
- Overveje og igangsætte eventuelle udviklingsaktiviteter
- Udarbejde beslutningsgrundlag til bestyrelsen om hvordan man skal igangsætte implementeringsprojektet og hvad næste skridt er
- Igangsætte implementeringsprojekt
Jens Gottlieb, KL
Anders Esgaard Christensen, SDFI
Arbejdet med ”Strategi for GeoDanmark grunddata” har været i gang siden april 2021, så bestyrelsen strategisk kunne drøfte og definere rammerne for specificeringen af GeoDanmark grunddata generelt, og særskilt for arbejdet hen imod en ny specifikation.
Formålet er, at bestyrelsen skal kunne stå inde for de grunddata, vi har i GeoDanmark og kan træffe beslutninger om, i hvilken retning GeoDanmark grunddata skal udvikle sig. Offentlige og private anvendere skal ligeledes kunne stole på de data, de anvender i deres løsninger.
Indsatser
Tilstanden af GeoDanmark grunddata er vurderet ud fra en analyse af anvendelsen af data, kontrol af fuldstændighed og tematisk korrekthed samt regler og fejl i data. Arbejdsgruppen foretager nu en tilpasning mellem data og specifikation og arbejder videre med, hvad de forretningsmæssige krav til data fremadrettet skal være.
Arbejdsgruppen er i gang med følgende opgaver:
– Beskrive den strategiske ramme for GeoDanmark grunddata
– Beskrive retningslinjerne for GeoDanmark grunddata
– Beskrive rammer for optagelse af supplerende data
– Organisering af arbejdet hen imod Specifikation version 7.0
– Indsamling af ønsker fra anvendere i forbindelse med indhold til Specifikation version 7.0
– Færdiggøre oprydningsarbejdet på baggrund af resultatet af tilstandsanalysen
- Jørgen Grum, SDFI
- Bjarke Skjødt, SDFI
- Annette F. Stammerjohan, SDFI
- Brian Damsgaard Hansen, Fredericia Kommune
- Kim Søgaard, Aalborg Kommune
- Reno Aagaard Lindberg, Silkeborg Kommune
Anders Esgaard Christensen, SDFI
Formålet er at kvalificere om ”Sammenstilling af data” er et forretningsområde, som GeoDanmark skal tage ind i forbindelse med udarbejdelsen af en ny strategi for GeoDanmark som forventes i 2024.
Aktiviteten skal understøtte forvaltningsbehovet hos GeoDanmarks parter.
Indsatser
Sekretariatet nedsætter en arbejdsgruppe med deltagelse fra begge parter og sekretariatet. Arbejdsgruppen skal bl.a. kortlægge, hvilke nye behov GeoDanmarks parter har for sammenstillede data, samt hvilke løsninger som allerede findes og leveres af eksterne.
Det vil også være relevant at arbejde med pilotforsøg, som kan give eksempler på sammenstillede data og dermed bidrage til beslutning i GeoDanmarks bestyrelse.
Leverancer
- Definition af begreber
- Kortlægningsøvelse – hvad eksisterer allerede?
- Afklaring af behov i kommuner og SDFI
- Pilotforsøg med Vejnavne og GeoDanmarks Veje, bygninger og BBR el.lign.
Jens Gottlieb, KL
Laura Bjørnholt Larsen, SDFI
I 2022 kan GeoDanmark nu stille rammer og infrastruktur til rådighed for både Vandløbsreferencen og Skikkelsesdata for vandløb.
De formelle rammer for forretningsejerskab, governance og finansiering faldt på plads med driftsbevillingen på finanslov 2022, som sikre driften af både vandløbsreferencen og skikkelsesdata frem til og med 2025.
Begge vandløbstemaer udspringer af arbejdet under den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2016-2020, Initiativ 6.1 Fælles data om terræn, klima og vand.
I 2022 vil der bl.a. blive arbejdet med en yderligere afklaring af ressourcetræk og gevinster ift. arbejdet på den kommunale side med både vandløbsreferencen og skikkelsesdata.
‘Aktuelle projekter’ vil løbende blive opdateret med yderligere information om arbejdet med vandløbstemaerne i regi af GeoDanmark.
Hvad er Vandløbsreferencen?
Vandløbsreferencen er en “koblingsmekanisme”, som gør det muligt at koble lokale vandløbsgeometrier i diverse forvaltningssystemer med den autoritative GeoDanmark vandløbsmidte geometri.
Governance for Vandløbsreferencen
Der bliver etableret en styregruppe med deltagelse af hver af parterne bag etablering af vandløbsreferencen: MST, KL og SDFI. Styregrupperepræsentanterne fra henholdsvis SDFI og KL er samtidig medlemmer af GeoDanmarks bestyrelse for derved at sikre forankringen i GeoDanmark.
Der nedsættes også en faggruppe med repræsentanter fra MST, KL og SDFI, som refererer til styregruppen. SDFI varetager ansvaret for driften af vandløbsreferencedatabasen.
Hvad er skikkelsesdata?
Skikkelsesdata for vandløb omfatter bearbejdede data om vandløb, herunder tværsnitsprofiler, rørlægninger, broprofiler, brønde og tilløb samt regulativprofiler og kontrolopmålinger.
Governance for skikkelsesdata
Arbejdet med skikkelsdata i GeoDanmark bliver organisatorisk forankret i Produktionsforum.
Louise Johansson, SDFI
Lennart Christoffersen, KL
Kommunerne anvender tilpasningslaget i arbejdet med klimatilpasning, vandløbsadministration, naturgenopretning, natur- og miljøbeskyttelse samt projektering af bygge- og anlægsarbejder. Tilpasningslaget indgår i forbindelse med udarbejdelse af hydrologiske analyser, modellering og prognoser; opgaver som kommunerne ofte rekvirerer hos private leverandører.
Da den scannede højdemodel ikke viser, hvor overfladevandet kan løbe, fx under broer og igennem rørunderføringer, er tilpasningslaget uundværligt i forbindelse med klimatilpasning. Hvis disse tilpasninger ikke registreres, vil det medføre fejl i de afledte hydrologiske produkter som benyttes til blandt andet klimatilpasningsplaner på eksempelvis KAMP (klimatilpasning.dk) og HIP (Hydrologisk Informations- og Prognosesystem).
Tilpasningslaget har ikke været systematisk ajourført siden etableringen i 2016. Derfor skal vi nu forbedre det hydrologiske tilpasningslag igennem en effektiv kvalitetssikring og procedure for ajourføringen i landets kommuner. De rette hjælpedata, værktøjer og ikke mindst vidensdeling er en vigtig del af dette arbejde. Dette arbejde bliver iværksat gennem en projektorganisation under GeoDanmark.
I 2021 blev der gennemført en foranalyse. Og med baggrund i resultaterne af foranalysen, bliver der i 2022 udarbejdet en projektplan og gennemført et pilotprojekt med udvalgte kommuner.
‘Aktuelle projekter’ vil løbende blive opdateret med yderligere information om arbejdet med det hydrologiske tilpasningslag i regi af GeoDanmark.
Line Hvingel, KL
Som en del af strategien for 2018-22 ønsker GeoDanmark at bidrage til at skabe bedre vilkår og muligheder for alle offentlige forvaltningsområder via samarbejde på tværs. Derfor har GeoDanmark et stort indsatsområde i arbejdsprogrammet, der handler om data, herunder også integration af nye data i foreningen. Etablering af en grundmodel af GeoFA-databasen i GeoDanmark er et led i denne indsats og muliggør, at foreningen kan understøtte en langt bredere vifte at forretnings- og forvaltningsbehov, der ud over grunddata også omfatter datasæt, som ikke er landsdækkende, men som understøtter lokale kommunale velfærdsopgaver.
Som en del af strategien for 2018-22 ønsker GeoDanmark at bidrage til at skabe bedre vilkår og muligheder for alle offentlige forvaltningsområder via samarbejde på tværs. Derfor har GeoDanmark et stort indsatsområde i arbejdsprogrammet, der handler om data, herunder også integration af nye data i foreningen. Etablering af en grundmodel af GeoFA-databasen i GeoDanmark er et led i denne indsats og muliggør, at foreningen kan understøtte en langt bredere vifte at forretnings- og forvaltningsbehov, der ud over grunddata også omfatter datasæt, som ikke er landsdækkende, men som understøtter lokale kommunale velfærdsopgaver.
Fase 1
For at sikre stabiliteten og brugervenligheden af GeoFA-databasen igangsættes dette projekt, som frem til sommeren 2021 skal konsolidere databasen og funktionaliteten indenfor de eksisterende systemrammer.
Når projektet er gennemført, er målet, at kommunerne kan overføre data let fra deres lokale databaser til den fælles GeoFA-database, samt at det er muligt at foretage editering i eksisterende data. Derved opnår kommunerne, at data kan udveksles på tværs og bruges direkte i løsninger og metoder på tværs af kommunerne. Det er desuden et vigtigt mål, at data udstilles let tilgængeligt og i de efterspurgte formater. Det skal være let at se info og beskrivelser af data-sæt (også for ikke-gisfolk), så man let kan danne sig et overblik over tilgængelige datasæt i forhold til at kunne innovere og bruge data i nye løsninger.
Migle Salkuviene, Hjørring Kommune
Heidi Egeberg Johansen, Jammerbugt Kommune
Anne-Marie Gintberg, Ringkøbing-Skjern Kommune
Jesper Gaardboe Jensen, GeoFyn
Rasmus Slot, Solrød Kommune
Alice Broeng Andersen, SDFE
Line Hvingel, KL
Som en del af strategien for 2018-22 ønsker GeoDanmark at bidrage til at skabe bedre vilkår og muligheder for alle offentlige forvaltningsområder via samarbejde på tværs. Derfor har GeoDanmark et stort indsatsområde i arbejdsprogrammet, der handler om data, herunder også integration af nye data i foreningen. Etablering af en grundmodel af GeoFA-databasen i GeoDanmark er et led i denne indsats og muliggør, at foreningen kan understøtte en langt bredere vifte at forretnings- og forvaltningsbehov, der ud over grunddata også omfatter datasæt, som ikke er landsdækkende, men som understøtter lokale kommunale velfærdsopgaver.
Udviklingen af GeoFA startede i november 2020 med nedsættelse af en projektgruppe og vedtagelse af en PID med hovedfokus på konsolidering af database og etablering af let brugeradgang til upload og download af data. Fase 1 af projektet blev afsluttet i sommeren 2021. Du kan læse mere om projektets fase 1 her.
Fase 2
I fase 2 af projektet sættes der fokus på kommunikation via GeoDanmark.dk, OpenData.dk, support, dialogportal, kurser mm. for at understøtte let adgang til data, dataregistrering og datavedligehold.
GeoFA-datamodellen rummer i dag 14 forskellige emneområder af data med i alt 104 konkrete datasæt. Som del af konsolideringen gennemgås datamodellen, så uaktuelle datasæt udgår og evt. nye behov for data kommer med.
Migle Salkuviene, Hjørring Kommune
Heidi Egeberg Johansen, Jammerbugt Kommune
Anne-Marie Gintberg, Ringkøbing-Skjern Kommune
Jesper Gaardboe Jensen, GeoFyn
Alice Broeng Andersen, SDFI
Louise Johansson, SDFE
GeoDanmark har ansvaret for tilpasningslaget, der bruges til beregningen af en række hydrologiske datasæt (bl.a. bluespot) oven på DHM. Tilpasningslaget indeholder to objekttyper (linjer og hestesko), som kan tilføres en række attributter, der bl.a. kan sige noget om, hvor der er udløb fra land til hav, hvor der er kontraklapper, rørunderføringer, o.a.
Det har vist sig vanskeligt at ajourføre tilpasningslaget i regi af GeoDanmark som forudsat, da GeoDanmark overtog ansvaret for tilpasningslaget efter Grunddataprogrammets afslutning. Dette skyldes bl.a., at tilpasningslaget indeholder en række informationer, der ikke alene kan identificeres fotogrammetrisk, for at de hydrologiske beregninger bliver retvisende. Der er derfor behov for, at der tilrettelægges en anderledes proces omkring tilpasningslaget i GeoDanmark.
For at kunne tilrettelægge en bedre proces for ajourføring af tilpasningslaget i regi af GeoDanmark igangsættes i 2021 en foranalyse, som har til formål at:
- Foretage en nærmere analyse af tilpasningslagets nutidige kvalitet.
- Afsøge behovet for hjælpedata- og støtteredskaber til brug for ajourføringen af tilpasningslaget, og afdække hvad det vil kræve af GeoDanmark, at stille sådanne til rådighed for kommunerne.
- Afdække mulighederne for at lade ajourføringen af tilpasningslaget køre i sin egen særskilte proces, uafhængigt af den øvrige GeoDanmark-produktion, for at komme til at passe bedre med produktionen og kvalitetskontrollen af Danmarks Højdemodel i SDFE.
Thorbjørn K. Nielsen, SDFE (Jordobservationer)
Jørgen Grum, SDFE (Geodata)
Kurt Toft, SDFE (Geodata)
Nina Graasbøl-Schmidt, SDFE (Geodata)
Sten Frandsen, Odense Kommune
Mette Hansen, KL
Anders Esgaard Christensen, SDFE
Den nuværende forretningsmodel for GeoDanmark udgør et godt fundament for foreningens arbejde, men der er behov for at revidere modellen, så den understøtter foreningens aktuelle virksomhed og udvikling – bl.a.:
- GeoFA – geografiske fagdata i GeoDanmark (tidligere FGK)
- GeoDanmarks Strategi
- Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi ift. klima, herunder vandløbsreferencen og
Samling af Vandløbsdata (SaV) - Udstilling af GeoDanmark-data samt
- Et ønske om en præcis og kortere forretningsmodel, med en række uddybende og kortere bilag.
GeoDanmarks bestyrelsen har godkendt en overordnet arbejdsproces, afsat ressourcer til arbejdsprogrammet 2020-2021 samt godkendt en principmodel, hvor indholdet er beskrevet i overskrifter og punktform. Sigtet er at godkende GeoDanmarks nye forretningsmodel på repræsentantskabsmødet den 2. december 2021 med virkning fra 1. januar 2022.
Se præsentation fra kick-off møde på arbejdsprogrammet 2. marts 2021
Til at forestå udarbejdelse af forslag til revideret forretningsmodel med tilhørende bilag er der nedsat 5 arbejdsgrupper med repræsentanter fra stat og kommuner.
Hovedarbejdsgruppe
- Mette Hansen, KL, fmd.
- Anders Esgaard Christensen, SDFE
- Jens Hollænder, SDFE
- Per Hammerholt, Silkeborg Kommune
Arbejdsgruppe – Ressourcer og økonomi
- Mette Hansen, KL, fmd.
- Anders Esgaard Christensen, SDFE
- Jens Hollænder, SDFE
- Per Hammerholt, Silkeborg Kommune
- Niels Skov Jensen, GeoØst
- Jørgen Grum, SDFE
- Reno Aagaard Lindberg, Silkeborg Kommune
Arbejdsgruppe – Systemunderstøttelse/GeoDK
- Reno Aagaard Lindberg, Silkeborg Kommune, fmd.
- Alice Broeng Andersen, SDFE
- Ingrid Østerberg Mohr, SDFE
- Ivan Lauersen Johannessen, SDFE
- Jesper Gaardboe, GeoFyn
- Ole Brask, Roskilde Kommune
Arbejdsgruppe – GeoDanmark-data
- Jørgen Grum, SDFE, fmd.
- Annette F. Stammerjohan, SDFE
- Anne Grete Rasmussen, SydKort
- Brian Hansen Damsgaard, Fredericia Kommune
- Kurt Toft, SDFE
- Sten Frandsen, Odense Kommune
Arbejdsgruppe – Governance for nye data
- Niels Skov Jensen, GeoØst, fmd.
- Kristine Pollas, SDFE
- Kim Søgaard, Aalborg Kommune
- Lennart Christoffersen, KL
Lennart Christoffersen, KL
GeoDanmark har gennemført et implementeringsprojekt for vejreferencen (VRD) og et af resultaterne er, at kommunerne er sat i gang med at kvalitetssikre (mappe) vejdata med GeoDanmark-data. Nogle af de 98 kommuner er færdige med processen, og enkelte er endnu ikke kommet i gang med opgaven, mens de resterende befinder sig på forskellige mellemstadier med varierende behov for hjælp og støtte til at gøre opgaven færdig.
Formålet med dette projekt er at:
- Følge op på og færdiggøre det kommunale arbejde i så mange kommuner som muligt
- Identificere og derefter kommunikere/udbrede de gevinster som kommunerne har ved at anvende vejreferencen.
Claus Egebjerg Olesen, Vejdirektoratet
Peter Larsson, Sweco
Jørgen Grum, SDFI
Annette Stammerjohan, SDFI
Jens Gottlieb, KL
Anders Esgaard Christensen, SDFI
GeoDanmarks specifikation har, siden etableringen af foreningen, været en vigtig grundsten i geodatasamarbejdet mellem stat og kommuner og for den måde vores grunddata er tilrettelagt på.
Primo 2021 ønskede GeoDanmarks bestyrelse, at tage en strategisk drøftelse af udviklingen for GeoDanmarks datamodel, dataindhold og specifikation. Drøftelsen skulle være udgangspunkt for at definere rammer og retning for det videre arbejde med GeoDanmarks datamodel og dataindhold generelt samt særskilt for arbejdet hen imod en ny dataspecifikation. Bestyrelsen nedsatte en arbejdsgruppe, hvis opgave var at udarbejde et oplæg, der skulle gøre bestyrelsen i stand til at foretage denne drøftelse.
Dette arbejde har ledt til et projekt i GeoDanmarks arbejdsprogram 2022, som løber i hele 2022.
Som en del af den tilstandsanalyse GeoDanmarks bestyrelse har bestilt, er der i foråret/sommeren 2022 afholdt fire workshop med den nedsatte arbejdsgruppe. Formålet med arbejdet har været kvalitativt at analysere og diskutere dataindhold i GeoDanmark grunddata i forhold til specifikation, generel anvendelse, kvalitet, muligheder for ajourføring mv.
Udgangspunktet for arbejdet har været at identificere og overveje, hvilke objekter og attributter, der kan udgå af den nuværende datamodel, eller overgå til registrering i anden sammenhæng. Der er således ikke taget stilling til eventuelle nye objekttyper eller attributter. Det vil være en opgave for projektets kommende faser.
Tilstandsanalysen består af tre ”ben”:
• Dataoprydningen
• Kontrol af GeoDanmark-data 2022 – Fuldstændighed og tematisk korrekthed
• Analyse af regelovertrædelser i databasen
Konklusionerne fra arbejdet i projektet vedrører forslag til skærpelse af GeoDanmark dataindhold, både på objekt- og attributniveau, en kvalitetsrapport udarbejdet af eksterne konsulenter og en analyse af fejl og regelovertrædelser i databasen.
Arbejdsgruppen præsenterede det foreløbige arbejdet på bestyrelsesseminaret 26. august 2022, hvor bestyrelsen drøftede resultat, anbefalinger samt den videre proces. På det efterfølgende bestyrelsesmøde 13. september 2022 godkendte bestyrelse, at arbejdsgruppen arbejder videre med anbefalingerne til den videre proces, som er skitseret herunder:
- Høring blandt medlemmer om forslag til skærpelse af GeoDanmark grunddata (interne kerneanvendere fra SDFI og kommunerne)
- Kommunikation til eksterne anvendere om de tiltænkte ændringer
- Evaluering af resultatet af ”Analyse af regelovertrædelser i databasen”
- Implementering af resultatet af tilstandsanalysen version 6.x efter høring (fjerne, slette eller opgradere objekter og attributter)
- Behovsafklaring blandt alle anvendere (indsamling af ønsker og behov til specifikation version 7.0)
- Jørgen Grum, SDFI
- Bjarke Skjødt, SDFI
- Annette F. Stammerjohan, SDFI
- Brian Damsgaard Hansen, Fredericia Kommune
- Kim Søgaard, Aalborg Kommune
- Reno Aagaard Lindberg, Silkeborg Kommune